11 punktów Dona Kinga

Pamiętam czasy, a były to lata ’90, kiedy rodziła się w Polsce wolna przedsiębiorczość.  Kiedy, jak mi się wówczas wydawało, każdy chciał zrobić biznes, każdy chciał zrobić pieniądze, każdy chciał żyć jak na Zachodzie.  Każdy chciał być wolny, a ten Zachód kojarzył się z wolnością, bogactwem.

Był to też czas kiedy wiele firm z Zachodu zaczęło pojawiać się na polskiej ziemi. Jedną z nich była firma Amway. Firma sprzedaży bezpośredniej, która chciała rozwinąć tu swoje działania w sposób bardzo niekonwencjonalny.  Dawała możliwość współpracy dla tych, którzy chcieli na prawdę wybudować własny uczciwy, profitowy, stabilny i wielopokoleniowy biznes. Pięknie, co?

Jednak jak to bywa w takich opowieściach coś musi zawieść, poplątać, muszą powstać przeszkody i problemy. I tak się stało.  Przedstawię jedno z takich poplątań.

Mianowicie, jak już teraz wiemy, po 25 latach wolnego rynku w Polsce, że każdy biznes ma swój model, swoje zasady postępowania. Wówczas, w latach ’90, o tym mało kto wiedział. I tak, biznes Amway też miał od początku swoje zasady, które były ujęte w 11-punktach postępowania Dona Kinga.  Jednak  domorośli „znawcy” biznesu oceniali postępowanie dystrybutorów Amway bardzo negatywnie. Ileż było szydery, śmiechu i sarkastycznych docinków, że to jest taki biznes w którym nie trzeba myśleć, bo wszytko jest ustalone z góry.

Minęło ćwierć wieku od tamtych czasu.  Przyglądnijmy się zatem 11 punktom Dona Kinga dziś, kiedy na dobre, żyjemy w kapitalizmie i w gospodarce wolnorynkowej.

Don King z Nowego Yorku, diamentowy przedsiębiorca Amway,  w jedenastu punktach ujął najistotniejsze czynniki, mające decydujący wpływ na stabilność i powodzenie finansowe kolejnych, nowopowstających biznesów. Trzeba zauważyć, że reguły te powstały jeszcze przed wejściem Amway na rynek Polski, czyli jeszcze przed rokiem 1992.
Oto one:

1. Po pierwsze MARZENIA – (ang.: dreams).

Tak, czy masz marzenia? Jak dziecko. Bo dzieci zawsze maja marzenia. Czy pamiętasz jeszcze to,  jako mały chłopak chciałeś zostać strażakiem albo kosmonautą i polecieć w rakiecie w kosmos. Czy pamiętasz to,  jako mała dziewczynka chciałaś mieć wspaniały ogród pełen egzotycznych roślin albo chciałaś mieć wspaniałą, kochającą się rodzinę, kochającego męża, przy którym czułabyś się bezpiecznie, wspaniałe dzieci, dla których byś miała czas.
Ile z tych marzeń się ziściło? Ile ujrzało światło dzienne?A jakie masz teraz marzenia? Co cię kręci? Dokąd chcesz dojść? Co mieszka w krainie Twojej wyobraźni?
Jakie masz marzenia?
Czy masz je zapisane? Czy oglądasz je codziennie? Czy czytasz je codziennie?
Czy zatem łatwo Ci będzie przejść do kolejnego kroku, do kolejnego punktu Kinga?

2. Po drugie CELE – (ang.: goals)

Bez marzeń nie ma celu. Jakie to naturalne, prawda?
Znajdź czas, usiądź, pomyśl i określ w czasie realizację swoich marzeń. Zadaj sobie pytanie: kiedy chcę aby moje marzenie stało się rzeczywistością. Ile daję sobie czasu, by móc się cieszyć tym co dzisiaj nie jest moim udziałem?

W tym miejscu muszę powiedzieć, że powyższe dwa kroki możesz stosować w każdym aspekcie Twojego życia. Nie tylko w ujęciu biznesowy. Ale czy nie uważasz, że całe nasze życie jest dla każdego z nas jak prowadzenie jednoosobowej firmy? I jak w każdej firmie jest misja (marzenie) tak i jest czas w jakim misja ma być zrealizowana (cel).

Dalsze punkty Dona Kinga są związane ze specyfiką prowadzenia i budowania biznesu – nie tylko we współpracy z Amway. Poniższe punkty są niejako instrukcją obsługi do narzędzia realizowania celów jakim jest współpraca tu: z firmą Amway.  Dzięki temu widzisz jak możesz osiągnąć cel.

Przykład
Załóżmy, że chcesz wybudować dom i wprowadzić się do niego z rodziną (marzenie).
Chcesz by dom był gotowy za 2 lata (cel)
Wiesz, że potrzebujesz na ten cel w sumie 700 tyś. zł. Suma ta rozkłada się w czasie: w pierwszym roku licząc od dziś potrzebujesz 400 tyś. zł, a w kolejnym roku pozostałe 300 tyś. zł.
Aby osiągnąć taki przepływ kapitału rozpatrujesz możliwości: budowę biznesu, zdolność kredytowa, możliwość obniżenia kosztów itd, itd.  Zaczynasz pracę na liczbach i na możliwościach uzyskania tych liczb w rzeczywistości.

Co jest ważne – terminy realizacji Twych marzeń określ precyzyjnie dniem –  miesiącem – rokiem.
Nie zaplanowane w ten sposób zamierzenia zwykle na zawsze pozostają w sferze projektów.

Przejdźmy do kolejnych punktów postępowania.

3. ZRÓB LISTĘ – (Make a list)

Lista ludzi jakich znasz to pierwsze i podstawowe narzędzie w tym biznesie. Tworząc ją, nie powinieneś pominąć nikogo. Lista to zaczyn. Z listy będziesz dopiero dobierał kandydatów do Twego biznesu. Pamiętaj, że im dłuższa lista, tym większy potencjał Twojego działania. Osoby nie umieszczone na liście zwykle umykają naszej pamięci. Jeśli nie masz listy kandydatów, to nie zaczynaj nawet tego biznesu, nie warto, szkoda czasu…

4. ZAPROŚ NA SPOTKANIE – (Contacting and inviting)

Umiejętne umówienie się z kandydatem na spotkanie to połowa sukcesu. W tym przypadku Twoim zadaniem jest zainteresować rozmówcę możliwością współpracy, a nie jak to się często zdarza – przez telefon, czy też w ulicznym zamęcie – wprowadzać go w szczegóły całego przedsięwzięcia. Nieumiejętne umawianie się odstrasza, gdyż wywołuje u Twojego rozmówcy fałszywy obraz tego, co chcesz mu zaproponować. Jest to szczególnie groźne, gdy lista kandydatów nie jest za długa.

5. POKAŻ PLAN – (S.T.P.: Show the plan)

Wszyscy na początku bardzo boimy się poprowadzić takie spotkanie. Chętnie więc korzystamy z doświadczenia sponsora. Im prędzej jednak popróbujesz sam, nauczysz się rozmawiać z ludźmi, tym prędzej poczujesz się szefem własnego biznesu. Dopiero wtedy będziesz mógł, bez oglądania się na kogoś, wypełniać swój kalendarz spotkań, planować rozwój sieci i związany z tym ściśle wzrost Twoich dochodów. Pamiętaj, że po takim spotkaniu pozostawiamy naszemu kandydatowi trochę materiałów na temat profesjonalnego marketingu sieciowego i ustalamy termin następnego spotkania, ale nie później niż w ciągu 48 godzin.

6. ROZWIŃ PLAN – (Follow up)

Na drugim spotkaniu często wywiązuje się dyskusja. Kandydaci mogą zadawać wiele pytań natury technicznej. Powinieneś chociaż w części zaspokoić ich ciekawość, rozwiać ewentualne wątpliwości, przekładając jednak zasadniczą dyskusję na termin późniejszy. Głównym celem drugiego spotkania jest omówienie tych właśnie 11 punktów, pomoc w sporządzeniu listy kandydatów, nauczenie umawiania się na pierwsze spotkanie oraz pomoc w wypełnieniu umowy dystrybucyjnej.;nbsp;

7. PŁYTY – (CD)

Aby robić ten biznes potrzebna jest wiedza. Przekazują nam ją w formie nagrań Dystrybutorzy Diamentowi. Słuchanie płyt jest bardzo ważne. Oprócz wiedzy otrzymujemy potężną dawkę energii i wiary w to, co robimy. Płyty uczą optymizmu, pozytywnego myślenia, pozwalają nam uwierzyć w siebie.

8. KSIĄŻKI – (Books)

Książki pomagają nam zdobyć wiedzę na temat drugiego człowieka. Jednocześnie zmieniają one naszą postawę w stosunku do innych ludzi. Sprawiają, że stajemy się bardziej wyrozumiali i tolerancyjni, uczą nas bezkonfliktowego sposobu bycia. Czytaj więc książki, gdyż aby zmienić mentalność drugiego człowieka, musisz najpierw dokonać tych zmian w sobie samym.

9. SPOTKANIA, SEMINARIA, FUNKCJE – (Meetings, seminars, functions)

Powinieneś uczestniczyć w możliwie jak największej ilości seminariów i szkoleń. Kontakt osobisty z ludźmi sukcesu jest bardzo potrzebny i to nie tylko Tobie. Jeżeli nie będziesz uczestniczył w tego typu spotkaniach, nigdy nie uda Ci się namówić innych, aby to robili. Bierz udział w seminariach, a przekonasz się, jak wiele wiedzy i energii one dają, jak pozytywnie wpłyną na rozwój Twojego biznesu.

10. LOJALNOŚĆ: UŻYWAJ PRODUKTY – (Use the products)

Nigdy nie uda Ci się sprzedać produktu, którego dobrze nie znasz. Sam używaj naszych produktów. Pamiętaj, że reprezentujesz solidną firmę, więc też bądź solidny. Działaj zawsze tak, by nie zaszkodziło to jej dobremu imieniu.

11. ODSPRZEDAWAJ PRODUKTY – (Sell the products)

Żeby biznes ten przynosił jakiekolwiek dochody, musi następować obrót towarowy. Aby wprowadzeni przez Ciebie dystrybutorzy zaczęli sprzedawać, muszą się najpierw nauczyć tego od Ciebie. Nie licz na to, że sieć będzie robiła cokolwiek, czego Ty nie robisz. Duplikacja następuje w najmniejszym szczególe, ta negatywna ze zdwojoną siłą. Sprzedawaj więc produkty i wszystko to, co najlepsze z siebie możesz dać. Ucz innych swoim przykładem.

 

Powyższe reguły w przeważającej większości są wynikiem wieloletnich studiów, doświadczeń i obserwacji dokonanych w kapitalistycznej rzeczywistości USA i Kanady. Sprawdzają się idealnie w praktyce. Przynoszą sukces następnym pokoleniom dystrybutorów, pogłębiając jednocześnie wiedzę na ten temat o własne ich doświadczenia i analizy. Wiele z tych punktów wymagać będzie szerszego omówienia w kolejnych opracowaniach.

Tak czy inaczej. Każdy biznes ma swoje zasady postępowania . Każdy biznes ma swój model.
Najzabawniejsze jest to, że kiedy Amway wchodził do Polski pokazał nam wszystkim  na czym polega profesjonalne budowanie biznesu bo miał już ten system gotowy i funkcjonujący. Wówczas mało kto w to uwierzył i wziął sobie to do serca. Dzisiaj, kiedy już się nauczyliśmy, że system musi być to nie dostrzegamy tego, że Amway taki system dostarcza każdemu praktycznie na tacy. Wystarczy po niego sięgnąć i zastosować by wybudować swój biznes.

Lubimy się męczyć niepotrzebnie.

 

Pozdrawiam

Michał Miłkowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.