71% Polaków pozytywnie o przedsiębiorczości.


Od 7 lat prowadzone są badania dotyczące przedsiębiorczości. Z badań w 2016 roku wynika, że 71% Polaków ma pozytywny stosunek do przedsiębiorczości. Kto jednak decyduje się zostać przedsiębiorcą? O tym w kolejnej edycji AGER – Globalnego Raportu Przedsiębiorczości przygotowanego rok rocznie przez Instytut GFK pod patronatem Uniwersytetu Technicznego w Monachium na zlecenie Amway Co. W 2016 roku badaniem objęto reprezentatywną próbę ponad 50 tys. osób z 45 państw świata, w tym ponad 1 tys. osób z Polski.

Co to jest AESI?

Ciekawostką natomiast, nad którą chciałbym się skupić  jest to, że w roku 2015 wprowadzono do badań po raz pierwszy Amwayowski Wskaźnik Ducha Przedsiębiorczości (Amway Entrepreneurial Spirit Index – AESI) w oparciu o Teorię Zachowania Planowanego, uwzględniający trzy wymiary:

  • chęć działania (ocena determinacji, motywacji)
  • zdolność działania (ocena umiejętności, możliwości)
  • odporność na naciski otoczenia (np. na odwodzenie od pomysłu założenia firmy przez rodzinę, znajomych).

Z badań zeszłorocznych wynika, że  my Polacy na tle Europy wyglądamy kiepsko ponieważ AESI Polaków wynosi zaledwie 29% i jest znacznie niższy zarówno od średniej europejskiej (45%) jak i światowej (51%).  Dokładniej jak procenty rozkładają się na każdą z trzech przestrzeni wchodzących w skład wskaźnika AESI można przeczytać bezpośrednio w raporcie.

Nie chcę oceniać tych wyników, gdyż nie do końca znam procedure wyznaczania wskaźnika AEIS ale wyniki jedynie potwierdzaną moje doświadczenie rynkowe. Spotykam się i rozmawiam z wieloma osobami proponując im uczestnictwo we wspólnym projekcie  biznesowym. I nie mówię tu tylko o współpracy z Amway. Reakcje moich prospektów w zasadniczy sposób  związane są z podanymi powyżej trzema wymiarami, tj: z brakiem chęci do działania zaklętym w powtarzającym się jak refren „nie chce mi się” ; nieumiejętnością oceny własnych zdolności, zasobów, talentów i możliwości zaprzęgnięcia ich do roboty oraz chyba największy wielki obcy stojący za plecami i dający odczuć swój oddech to brak odporności na ocenę społeczną wystawioną przez  członków rodziny, „znajomych od piwa”, czy kolegów i koleżanek w pracy. Wszystkie te wymiary się ze sobą przenikają i odnoszę wrażenie, że wspólnym mianownikiem całej trójki zwykłe lenistwo.

Jest szansa

Tu muszę się przyznać, że po przeczytaniu AGER jestem świadomy istnienia tych trzech istotnych dla rozwoju przedsiębiorcy wymiarów.  Jednak  mimo to od czasu do czasu daje się złapać w sidła dawnych przyzwyczajeń. I dlatego wiem, że dla mojego rocznika potrzebny  jest przemyślany wysiłek by coś zmienić pozytywnie w swojej  mikro-przestrzeni.

Czytają dalej AGER dowiemy się, że jest szansa by w kolejnych latach badań wskaźnik AESI dla Polaków się zwiększył. Zachęcam zatem do lektury.  http://news.amway.pl/ager/raport/ 

AGER

ager-2

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.